Get Adobe Flash player

szyszkowa polanaue1

O co chodzi z tym Planem Daltońskim?

Przedszkole to miejsce, w którym dziecko zaczyna dopiero swoją przygodę ze światem zewnętrznym. Później będzie szkoła, praca, własna rodzina. Ale to właśnie w wieku przedszkolnym można już zaszczepić dziecku pewne postawy, które w dorosłym życiu będą jak znalazł. Dzięki odpowiedzialności, umiejętności współpracy i samodzielności dzieci będą mogły dobrze radzić sobie w życiu. Chcemy, by nasi absolwenci umieli odnaleźć się w dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie i dobrze się w nim czuli.

dalton 5

Czy pracujemy z dziećmi inaczej niż w „zwykłych” przedszkolach?

Pewne elementy są wspólne, bo uczymy tych samych treści, realizujemy tą samą podstawę programową. Różnimy się jednak tym W JAKI SPOSÓB to robimy. Przede wszystkim u nas dzieci są bardziej odpowiedzialne za własną edukację. Do dzieci podchodzimy bardzo indywidualnie, bo każdy ma inne zdolności. Nie jesteśmy nastawieni na rywalizację między dziećmi i porównywanie ich między sobą, ale na umożliwienie każdemu odkrycia własnego talentu i rozwijanie go.

Co jest dla nas najważniejsze?

ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Jeśli motywujemy dziecko do działania, głównie za pomocą nagród lub kar, zazwyczaj szybko uzyskujemy pożądane efekty. Niestety, często się okazuje, że są to efekty krótkotrwałe i znikają wraz ze zniknięciem szansy na nagrodę lub zagrożenie karą.

Stąd też w naszym Przedszkolu staramy się wzbudzać w dzieciach przede wszystkim wewnętrzną motywację do działań, powierzając im odpowiedzialność za wiele aspektów ich funkcjonowania w Przedszkolu (stosownie do możliwości). Powszechnie wiadomo, że wiedza, do której dochodzi się samodzielnie, jest dużo lepiej zapamiętywana niż wiadomości przekazywane od nauczyciela. Ogólnie więc mówiąc, celem tego systemu jest, by dzieci nauczyły się dobrze używać swobody i odpowiedzialności. Ramy, w jakich działają dzieci, są jasno określone, towarzyszą im liczne wizualizacje (np. wizualizacja planu dnia, planu na miesiąc, zasad współpracy z innymi dziećmi, zadań do wykonania). Oczywiście, dziecko nie jest nigdy pozostawione samo sobie w sytuacji, gdy napotyka trudności. System wsparcia jest rozbudowany – począwszy od pomocy rówieśniczej, na pomocy nauczyciela kończąc.

dalton 2

SAMODZIELNOŚĆ

Wiek przedszkolny to etap rozwojowy, gdy dzieci wykazują inicjatywę w samodzielnym podejmowaniu się zadań. Dzieci chętnie wykonują wiele czynności samodzielnie i czerpią z tego satysfakcję. W Przedszkolu staramy się wzmacniać tą naturalną potrzebę, stwarzając ku temu sprzyjające warunki. Przejawia się to zarówno w organizacji przestrzeni (pomoce dydaktyczne, zabawki są dostępne dla dzieci, ich lokalizacja jest zwizualizowana, by dzieci wiedziały, gdzie jest ich miejsce, w łazienkach wszelkie sprzęty są dostosowane do wzrostu dzieci, sale wyposażone są w pomoce, które pozwalają na nabywanie umiejętności manipulacyjnych sprzyjających rozwijaniu samodzielności), jak i w sposobie pracy. Częstym elementem pracy z dziećmi jest stosowanie metody odroczonej uwagi, czyli za pomocą sygnalizatora (światło czerwone) nauczyciel wyznacza momenty, w których dzieci zachęcane są do samodzielnej pracy lub współpracy rówieśniczej (światło żółte). Dzieci sprawują również opiekę nad kącikami tematycznymi w salach – podlewają kwiaty w kąciku przyrodniczym, czy dbają o porządek.

dalton 3dalton 6WSPÓŁPRACA

Zachęcamy dzieci do pracy w parach, zmieniających się w każdym tygodniu. Pozwala to na naukę współpracy z różnymi dziećmi, nie tylko z najlepszymi przyjaciółmi. Jak wszystko w Przedszkolu, również współpraca jest zwizualizowana – dzieci wiedzą więc, kto jest ich parą w danym tygodniu. Dzieci zachęcane są do pomocy koleżeńskiej, przy czym od początku zwraca się uwagę na różnicę między pomocą a wyręczaniem. Indywidualna rywalizacja między dziećmi nie jest metodą stosowaną w naszym Przedszkolu. Zamiast tego kładziemy nacisk na indywidualne rozpoznawanie potrzeb, a co za tym idzie pracę z dziećmi zgodną z ich potrzebami. Dzieci w razie potrzeby mogą liczyć nie tylko na pomoc nauczyciela, ale również swoich kolegów, którzy pełnią funkcję pomocnych dłoni – w tych obszarach, w których opanowali niezbędne umiejętności. Są więc (w zależności od wieku) pomocne dłonie w zakresie czytania, wycinania, wiązania sznurówek, czy korzystania z komputera. To u nich dzieci szukają w pierwszej kolejności pomocy. Również sposób rozwiązywania konfliktów oparty jest na zasadach współpracy – dzieci na specjalnie wyznaczonym do tego miejscu (kanapie zgody) szukają rozwiązań, które zadowolą obie strony.

dalton 1

Więcej na temat pracy zgodnie z pedagogiką planu daltońskiego w naszym przedszkolu można przeczytać na stronie: www.szyszkowapolana.blogspot.com

a

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information