Get Adobe Flash player

szyszkowa polanaue1

Nauka matematyki statystycznie w szkole sprawia dzieciom dużo trudności. Jak temu zaradzić? Od najmłodszych lat kształcić u dzieci umiejętności matematycznego rozumowania. Oczywiście wszystko w formie gier i zabaw. Nie chodzi tu o kupowanie coraz to nowych interaktywnych zabawek, kalkulatorów, czy gier multimedialnych. Wystarczy, że wykorzystamy do tego zwyczajne sytuacje i przedmioty codziennego użytku. Ważne, by do niczego dzieci nie zmuszać, a zabawę prowadzić do tego momentu, do którego dziecku sprawia ona przyjemność.

Przykładowe gry i zabawy:

  1. Pieczemy razem ciasto.

Do ciasta potrzebujemy 4 jajka, 2 szklanki mąki i 1 szklankę cukru, 2 łyżeczki proszku do pieczenia i garść rodzynek i pół szklanki oleju. Ileż tu możliwości do uczenia się matematyki!

  • Razem z dzieckiem przeliczaj składniki (ile jajek już dodaliśmy? Ile szklanek mąki? Ile rodzynek mieści się w garści?)
  • Razem z dzieckiem waż składniki – najlepiej przy użyciu wagi szalkowej (można samemu taką zrobić, wystarczy solidny kijek i 2 woreczki zawieszone na końcu). Co jest cięższe – szklanka mąki czy szklanka cukru? Co jest cięższe szklanka mąki, czy 2 szklanki mąki? Ile trzeba jajek, żeby były cięższe od szklanki mąki?
  • Razem z dzieckiem porównuj wielkości i liczebności zbiorów(znajdźcie razem największą i najmniejszą rodzynkę, ułóżcie je w szeregu od najmniejszej do największej, porównajcie wielkości jajek – czy wszystkie są takie same? Czego dodaliśmy więcej – mąki, czy cukru?)
  • Wprowadzaj dodawanie i odejmowanie (dodaliśmy 2 jajka, to ile jeszcze musimy dodać?)

 

2. Sprzątamy garaż

Jedną z umiejętności, jakie musi zdobyć dziecko, by rozumieć matematykę, jest umiejętność segregowania (klasyfikowania) przedmiotów. Doskonale służą temu wszelkiego rodzaju porządki, na przykład w garażu. Posegreguj śrubki, włóż je do odpowiednich pojemników. Na tej półce połóż przedmioty, których używamy do czyszczenia samochodu, a na tej te, którymi pracujemy w ogrodzie. Temu samemu celowi może służyć pomoc dziecka przy segregowaniu prania, czy sprzątaniu w szufladach.

3. Zabawy na schodach.

Jeśli masz schody, można na każdym schodku postawić kartkę, oznaczającą kolejny numer (począwszy od 1 na samym dole). Oczywiście w układanie można zlecić dziecku lub zrobić to wspólnie, gdy jeszcze nie zna cyfr. Później np. staramy się trafić piłeczką na schodek o wybranym numerku. Dla starszych dzieci można wprowadzać urozmaicenia (np. o 1 mniej, o 3 więcej itp.).

4. Liczenie na spacerze.

Wybierając się na spacer można bawić się w liczenie napotkanych samochodów, drzew, ludzi w czapkach na głowie. Dla starszych dzieci można wprowadzić urozmaicenie – np. każdy samochód osobowy to 2 punkty, a samochód ciężarowy to 1 punkt. Ile punktów uda się uzbierać?

5. Mierzenie długości.

Ile kroków jest od kanapy do ściany? Czy tyle samo kroków dziecka, co taty? Jak szeroki jest stół? Zmierz jego długość zapałkami lub patyczkami do szaszłyka. Czy wyszło tyle samo? To ważne ćwiczenia, kształtujące zmysł matematyczny.

Informujemy, że na swoich stronach www stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki..

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information